مطالعات ارگانیک و فرصت های جدید در تحقیقات دیابت

غذا تنها موردی نیست که این روزها نوع ارگانیک آن بیشتر طرفدار دارد. روش ارگانیک مطالعه ی جزایر پانکراس اخیراً توسط دانشگاه تورنتو، انستیتوی IBBME  ابداع گردیده است . این روش به منظور دنبال نمودن تغییرات متابولیک در بافت زنده در زمان واقعی بدون افزودن مواد شیمیایی یا دارو استفاده می شود.

این روش ارگانیک می تواند درک ما را در مورد دیابت و سایر بیماریها  تغییر دهد. پرفسورRocheleauو دانشجوی دکترای او Alan K.lam  با ابداع وسیله ی کوچکی که عبور مایعات را امکان پذیر می سازد حمل محلولهای قند و اسیدهای چرب را از طریق کانالهای کوچک به بافت زنده ی پانکراس امکان پذیر کردند.

سپس قسمتی از بافت پانکراس را با سدی که ارتفاع آن کسری از میلیمتر است محدود و ثابت نگه  داشتند تا هنگام عبور محلولهای گلوکز مانیتور کردن فعالیت های متابولیکی در بافت برای دانشمندان امکان پذیر شود.

 روش جدید سبب تغییر پارادیگم حیاتی در تحقیقات متابولیکی شده است.

 پرفسور Rocheleauابراز می دارد که روش ابداعی ما راه جدیدی را بروی مطالعات بافتی گشوده است. ما قادریم متابولیسم بافت را در حین انجام آن و بصورت طبیعی بررسی کنیم.محققین می توانند تغییرات را در بافت بصورت طبیعی ودست نخورده از طریق مشاهده ی پروتئین های میتوکندری در بافت که دارای لومیناسیون طبیعی هستند، دنبال کنند.

Alan K.lamمی گوید: ما احتیاج به استفاده از هیچ دارویی نداریم.

استفاده از این تکنیک های ترکیبی ونتایج آن در شماره ی اخیر مجله ی Integrative Biologyبه چاپ رسید.

تنها در طی 20 دقیقه بعد از دادن مقادیر کم گلوکز، بافت پانکراس متابولیزه کردن چربی را متوقف می کند(چربی منبع طبیعی غذا هنگام ناشتا است ) و منجر به تغییر متابولیکی شدیدی درسلولها می شود که ممکن است سبب سمیت شود.

 هم اکنون دکتر Rocheleauودستیارانش به بررسی پاسخ های فیزیولوژیکی نرمال درزمان افزایش ناگهانی قند می پردازند.

مطالعات تصویر برداری مشابه می تواند در مدلهای بافتی به درک عمیق تر دیابت کمک کند.

دکتر Rocheleauمی گوید: با استفاده از روش جدید می توان در تحقیقات سرطانی به بررسی تغییرات متابولیسمی سلول پرداخت. این روش می تواند برای بررسی سایر بیماریها نیزاستفاده شود.

منبع: www. sciencedaily.com/release/2012/08/120817151521. htm